top of page

De Holleweg in Wageningen

De winter in het jaar 1963 is me erg bijgebleven, jou ook? Toen was er een hele strenge winter met erg veel sneeuw. Zo stonden de ramen van het huis van mijn vader en moeder helemaal vol met ijsbloemen zo groot als zonnebloemen. Zo leek het, maar ja, als je klein bent lijkt alles veel groter. Achter het huis lag zo’n grote berg sneeuw dat ik er niet overheen kon kijken.

Nu, bijna 60 jaar later, vind ik een beetje sneeuw al genoeg, het wordt altijd zo’n blubberzooitje op de weg en de stoep.

Naast ijshockeyen op een stuk ondergelopen land (waar nu het WICC staat), gevuld met veel water en een dikke laag ijs erop, met als stick een stuk hout en als puck een stuk ijs gingen we die winter regelmatig naar de Holleweg, we hadden gehoord dat je daar geweldig naar beneden kon sleeën, helemaal tot onderaan.

In het bos aan de Holleweg was het ook dat jaar prachtig, maar belangrijker was voor ons het sleetje rijden, met liefst grote vaart helemaal de Holleweg af!

Een slee hadden we niet, je moest het doen met een oud stuk vloerbedekking of kleed wat je vond wat anderen daar hadden achtergelaten, want we waren niet de enigen die lucht hadden gekregen dat dit erg leuk was. Kou en nattigheid vond niemand erg, je voelde je een bikkel en merkte hier niets van. Wist je overigens dat het toen op 18 januari 20 graden onder nul was? Toen heb ik ook auto's zien rijden op de Rijn richting Dodewaard en hadden ze een erwtensoepkraampje op het ijs van de stadsgracht.

De Holleweg had best wel een aantal bochten, op je buik op het kleed kwam je er wel een paar door, maar tot helemaal onderaan kwam je echt niet. Meerennen met je vriendjes was erg veel lol! Ook probeerde je tegen de steile wand van de weg op te klimmen als je het redde om boven te komen om daarna weer naar beneden te rollen of te glijden.

Natuurlijk maakte je ook een glijbaan, net zoals op het schoolplein, je bleef maar roetsjen over dezelfde strook sneeuw tot het ijs was geworden. En glad dat die glijbaan dan was!


Hieronder foto's van de Holleweg nu, zoveel sneeuw en ijs hebben we al heel lang niet meer gezien en foto's uit 1963 heb ik niet, misschien even googelen, want ik mag geen foto's van anderen plaatsen. Ik heb al eens een 'boete' gehad van de ANP-krantengigant van meer dan € 400.-- voor een prent op mijn site (vakantiewageningen.nl), eentje van onze burgemeester die vuurtje stookt op 5 mei, ik heb met dit overigens nietszeggende fotootje aardig mijn vingers gebrand!



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page